MOT EN DIGITALISERT VERDEN
OM EN AMERIKANSK KONFERANSE OG DATAMASKINEN SOM "ALLMEDIUM"
Gunnar Liestøl
SEYBOLD SEMINARS: DIGITAL WORLD, 26.-28. JUNI 1990
Seybold Publishing and Seminars ledes av Jonathan Seybold, og er
en bedrift som lever av å tilby informasjonsutveksling mellom produsent
og bruker i databransjen, spesielt forbrukerveiledning innen Desktop
Publishing. Med sommerens førstegangs-arrangementet av "Digital World"
er ambisjonene åpenbart å etablere en tilsvarende posisjon innen
det raskt voksende feltet "multimedia". Multimedia er i dag på vei til
å bli "big business": omsetningen globalt hevdes å nå over
2,5 milliarder kroner for 1990 og forventes økt til 100 milliarder innen
1994! (I tråd med denne gullkantede og suksessrike fremtid var
konferansen lagt til The Beverly Hilton Hotel på Santa Monica Boulevard i
Beverly Hills. Noen filmstjerner så vi ikke, men et par datastjerner, en
del glitter og store temperaturforskjeller kunne Seybold by på: Under
oppholdet noterte man "all time high" varmerekord i Los Angeles - over 45
grader celsius. Med tilsvarende nedkjøling innendørs ble det
også rekord i strømforbruket.)
Som mange vet, og har erfart, dekker "multimedia" et mangfoldig og
differensiert område. Foruten selve termen er kanskje det faktum at det
representerer noe "nytt" i den informasjonsteknologiske utvikling, den mest
samlende egenskap. Jonathan Seybold prøvde med sin konferanse å
samle teknologiene og aktivitetene under en fellesnevner: digitalisering. I
premisset til "Digital World" heter det:
We are rapidly moving toward a world in which most information and
entertainment will be prepared and delivered in digital form. We are already
most of the way there with text and sound. Drawings, illustrations, still
images and threedimensional graphics are moving in the same direction. Motion
images are next. This changes everything. Everyone involved in
computers, publishing, education, broadcasting, entertainment and
telecommunications will be affected. And what each of us does (or does not do)
will affect all the others.
Ser en bort fra det faktum at Seybold med denne presentasjonen skal drive
butikk og selge en konferanse, er likevel vinklingen både relevant og
interessant. Digitalisering, forstått som elektriske av/på
impulser, "binary digits" - nuller og ett-tall i nervesystemet på en
hvilken som helst datamaskin, er det minste felles mål for oppbevaring og
overføring av de fleste elementene innen dagens, og den nære
fremtids multimedia-produkter. Men selv om de digitale størrelsene
utgjør fellesegenskapen på det partikulære nivå betyr
ikke det at man utfra en slik tilnærming kan skape orden i mangfoldet
innen multimedia generelt. Digitalisering er formen som muliggjør
integrasjon og umiddelbar innhenting og presentasjon av forskjellige
informasjons- og medieelementer, men sier lite om alle de forskjellige felter i
samfunnslivet hvor denne informasjonsteknologien kan skape forbedringer,
forandringer og kanskje forverringer - alt etter hvem som bedømmer og
bestemmer. Vanskelighetene med å forholde seg til et slikt heterogent
felt var fremtredende gjennom hele konferansen. Innleggene overlappet hverandre
i stor utstrekning. Men dette er etableringsproblemer som arrangørene
etterhvert nok vil overvinne.
Jonathan Seybold delte sin digitale verden inn i tre tema, en for hver dag:
"Gating Technologies", "Gating Markets" og "Applications". Under hvert tema var
det rundt femten foredragsholdere fordelt på emner som: utdannelse,
publisering, forretningsanvendelse, digital video, underholdning, eiendomsrett
etc. Seybold selv introduserte foran hvert emne og hver taler. Ved endt innlegg
konfronterte han som regel foredragsholderen med relevante
spørsmål og problemstillinger. I det hele fungerte Seybold i denne
rollen som bindeledd mellom de mange temaer og talere, og lyktes til en viss
grad å skape sammenheng og orden. I det følgende skal jeg
kommentere noen få av foredragsholderne.
Science-fiction forfatteren Douglas Adams (bl.a. The Hitchhiker's
Guide to the Galaxy) var i kraft av forfatter med synspunkter på
fremtiden, invitert til å innlede. Som i bøkene formulerte Adams
seg vittig og springende. Han snakket uten manus og forsøkte å
skissere noen perspektiver på den informasjonsteknologiske situasjonen vi
står overfor. Adams' foredrag kunne, i hvertfall i første halvdel,
betraktes som ironisering overfor en teknologifrelst forsamling: Uten
andre hjelpemidler enn sin egen stemme fremførte han, ved hjelp av
digresjoner, impulser, brudd, anekdoter, humor og metaforer, en rikdom og
variasjon i måten å formidle informasjon på, som kan
konkurrere med de mest fancy multimediaeffekter. Det var som om han
prøvde å vise at ingen elektronisk teknologi, uansett hvor
avansert, kan overgå menneskets mest fundamentale informasjonsteknologi:
språket. Dessverre gikk det ikke i lengden, den ene digresjonen tok den
andre og til slutt kjempet han med en detaljert fortelling om kakaduenes
problematiske forplantningsprosess på New Zealand - med andre ord ganske
langt fra utgangspunkt og emne. Adams ble fanget i sitt eget nett, og det var
fristende å karakterisere hans situasjon med det velkjente: "lost in
hyperspace". Forskjellen på ny og gammel teknologi er kanskje ikke
så stor.
Steve Jobs er dataverdenens versjon av den amerikanske
gründerhelten. Som 21-åring grunnla han i 1976 Apple, han ledet
utviklingen av Macintosh og i 1985 startet han NeXT, Inc. Selv om
forventningene automatisk var skrudd litt opp, skuffet ikke Jobs. I et dynamisk
foredrag gikk han ut mot tre myter: 1) Kollisjonen mellom forbrukerteknologi og
profesjonell datateknologi vil ikke komme med det første. Det vil alltid
finnes et sjikt av kunder som er villig til å betale mye for kraftige
arbeidsstasjoner. 2) Det er ikke absolutt nødvendig å nå
fram til former for sanntids-kommunikasjon. Meldingsformidling med utvidete
muligheter vil gjøre nytten. 3) Lagringskapasitet og distribusjon er
ikke de viktigste hindringer. Derimot er det et problem med standarder for
hvordan digitale data kan representeres. Videre proklamerte han sin tro
på at nå, etter ti år med desktop publishing, er turen kommet
til "desktop video". Han viste i den sammenheng tre kortfilmer (35 mm) som var
100% edb-genererte, produsert av selskapet Pixar, hvor Jobs er medeier. Filmene
var imponerende i gjengivelse - så lenge det gjaldt ting, ikke-organiske
objekter. En av filmene skildret et spedbarns tyranniske behandling av sine
leker, trekkoppbiler, dukker, tinnsoldater etc. Bevegelse, muskulatur og
stofflighet i babykroppen var gjennomført urealistisk og kunstig, og
ville neppe vinne anerkjennelse på det mest elementære anatomikurs.
En ting er å skape realistisk gjengivelse av objekter som kan konstrueres
utfra enkle geometriske figurer, men menneskekroppen og dens komplekse nyanser
og betydninger, er av en helt annen vanskelighetsgrad. Han har sikkert rett i
at bevegelig dataanimasjon er på full fart inn som element i
datamaskinmediet, men det er nok langt igjen til vi får spillefilmer
laget på denne måten. På tross av sin interesse for og
satsning på video (f.eks. video E-mail), hadde Jobs lite til overs for
Intel og IBMs DVI-teknologi (Digital Video Interactive): "... it will crash and
burn".
Hvis Steve Jobs er databransjens "wonderboy" er Ted Nelson dens "enfant
terrible". Theodor Holm Nelson, med norsk stamtavle, er en av edb-historiens
virkelige visjonære. Han er ansvarlig for neologismene "hypertekst" og
"hypermedia". Tidlig på 60-tallet begynte Nelson det legendariske
Xanadu-prosjektet, et gigantisk datanettverk som i global målestokk skal
knytte alle tekst/medieprodusenter og brukere sammen etter
hypertekstprinsipper: "... Digital World means everything being available".
Også Nelson var overbevist om at allmenn utbredelse av desktop video var
nær forestående, og ønsket: "... Scratch anyone and you'll
find a moviemaker". "Xanadu" har vært på trappene i årevis,
og er ifølge Nelson klar for salg om kort tid. Ted Nelson bærer
tydelig preg av sin egen posisjon i utviklingen. Han la stadig vekt på
hvor populært hypertekst/-media har blitt i løpet av de siste
par-tre årene, mens han selv ble betraktet som spedalsk når han
begynte å snakke om dette for tretti år siden. (I forbindelse med
problemet om fordømmelse og anerkjennelse sammenliknet Nelson seg med
Orson Welles. Welles-identifikasjonen er interessant når en minnes at
Charles Foster Kane, i en av Welles' få fullførte filmer -
"Citizen Kane", heller aldri får bygget ferdig sitt gigantiske slott med
navn "Xanadu". Ei heller fullførte Coleridge sitt dikt "Kubla Kahn", der
Nelson har hentet "Xanadu"-navnet fra.) Realistisk eller ikke, Ted Nelson har
vært en sentral drivkraft og forutsetning for den eksplosjonsartede
fremveksten vi nå opplever på den datamaskindominerte delen av
medieutviklingen. Dessuten var han et kontroversielt og forfriskende innslag i
en ellers "business"-orientert forsamling.
Midt i alle fremtidsvyene og datadiggingen ble det et kort møte med
virkeligheten i Helen Kellys innlegg om anvendelsen av multimedia i
barne/ungdomsskole i en spanskdominert bydel av Los Angeles. I farten var det
nok ikke så mange som hadde tenkt på at det faktisk trengs ganske
mange stikkontakter i et klasserom når en vil anvende multimedia. Det
holdt ikke med bare én. Av hensyn til tyveri må også
dørene ha stålbeslag. Dette er nødvendige
basisinvesteringer i tillegg til selve utstyrsinnkjøpet og
kompetanseoppbyggingen. Forøvrig kunne Kelly melde om usedvanlig
interesse og gode pedagogiske resultater blant ungdom som ikke akkurat kom fra
en resurssterk bakgrunn.
Ellers presenterte musikkprofessoren Robert Winter - mannen bak den
interaktive CD-ROM/HyperCard versjonen av Beethovens 9. symfoni - sitt siste
produkt: Stravinskys "Vårofferet".
Bob Abel har tidligere laget en multimediaversjon av materiale omkring
Picassos "Guernica". Nå viste han sin nye produksjon, en hypermedia-pakke
omkring Tennysons dikt "Ulysses". Både Winters og Abels arbeider er
epokegjørende og vil være viktige forlegg og eksempler for
fremtidig satsning innen multimedia og undervisning, også for norske
miljøer.
Blant de mange andre synspunkter og produkter som ble presentert er det en
foredragsholder til som kan nevnes. Max Withby fra BBCs avdeling for
multimedia viste deler av en 50 min. dokumentarfilm, "Hyperland", skrevet av
Douglas Adams. Den gir en underholdende og interessant fremstilling av
hypermedienes fortid, nåtid og fremtid. I programmet får nordmannen
Hans Peter Brøndmo ved The Media Lab, MIT en sentral posisjon. Med
utviklingen av "micons" - movie icons, har han skapt en måte å
representere videosekvenser på som er noe mer enn tekst, symbol og bilde.
La oss håpe NRK kjøper inn programmet.
Konferansen som helhet var givende og spesielt er Seybolds vinkling på
digitalisering fruktbar. Men den datateknologiske utviklingen trenger innspill
og synspunkter fra flere eksterne kilder enn bare science-fiction forfattere.
Datamaskinen har forlengst vokst ut av hendene på teknologer og
informatikere, den er i ferd med å bli en betingelse for forskning og
utdannelse innen alle fagdisipliner. Derfor er det viktig at humanister og
samfunnsvitere også tar dette nye mediet alvorlig.
Datamaskinen har gjennomgått en radikal utvikling: Den begynte som en
stor regnemaskin bare i stand til å behandle tall. Etterhvert kom
tekstbehandling som nå er iferd med å konkurrere ut skrivemaskinen.
Grafikk og andre enkle illustrasjoner er forlengst en selvfølge på
PC'er og Mac. Foto er på vei inn, og bruk av video vil om ikke lenge bli
mulig i større utstrekning. Samtidig fungerer ikke datamaskiner lenger
bare i isolerte miljøer, de knyttes sammen i nettverk og konkurrerer med
både post og telefon. Datamaskinen som et digitalt medium er ganske
enkelt i stand til å formidle alle de tradisjonelle medier, om enn i en
annen institusjonell sammenheng, - den er et metamedium, men har likevel sin
funksjon "ved siden av" tradisjonelle massemedier. Datamaskinen er blitt et
medium som i seg samler de andre formidlingsmåter, den er et allment
medium - et "allmedium". Allment, både fordi den har overtatt egenskaper
fra "alle" de tradisjonelle mediene, men også fordi den om ikke lenge kan
bli allment utbredt. I tillegg bringer den med seg en rekke egenskaper som er
spesifikke for edb-teknologien.
Gunnar Liestøl er magister i litteraturvitenskap, og for tiden
NAVF-stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i
Oslo.